گروه تخصصی ای آر بی کریت

مجموعه مشاورفنی و تخصصی بتن، ملات، افزودنی ها و مواد شیمیایی ساختمان

گروه تخصصی ای آر بی کریت

مجموعه مشاورفنی و تخصصی بتن، ملات، افزودنی ها و مواد شیمیایی ساختمان

استفاده از ورق های پلیمری در بتن (ساندویچ پانل یا پانل سه بعدی)

استفاده از ورق پلیمری در بتن پانل ساندویچی 

یکی دیگر از روش های به کارگیری مواد پلیمری در دیواره­ های سبک بتنی، استفاده از ورقه ­های پلی استایرن به همراه توری فلزی است. ساندویچ پانل یا تری دی وال از دو لایه شبکه فلزی مش (mesh) در طرفین و یک لایه فوم پلی استارین (foam polystyrene) کند سوز در وسط تشکیل شده است . بطوری که این سه لایه توسط مفتول های جانبی (shear connector ) به یکدیگر متصل شده است .فاصله توری فلزی از ورق سبک پلی استایرن حدود یک سانتیمتر است .

مشخصات و ویژگی های پاتل ساندویچی بتنی

ضخامت ورق پلی استایرن حداقل 4 سانتیمتر و قطر مفتول توری از 0.6 تا 3 میلیمتر می­ باشد. ضخامت بتن پاشیده شده بر روی توری­ های فلزی حدود 4 سانتیمتر و درطرح اختلاط شاتکریت بتن سانویچ پانل ها عیار سیمان در هر متر مکعب از بتن پاشیدنی حداقل 350 و حداکثر 500 می­ باشد، لذا ضخامت دیوار برابر با حاصل جمع ضخامت اجزاء متشکله پانل است دیوارهای ساندویچی یا تری دی وال معمولاً با عرض 90 و 120 و 150 سانتیمتر و ارتفاع 270 یا 300 سانتیمتر ساخته می­ شوند.

پس از ساخت در کارخانه قطعات از پیش ساخته شده و به محل اجرای ساختمان حمل می شوند و پس از نصب دیوارها و سقف ، طرفین آن با بتن پاششی (shotcrete) اندود می شود .در این سیستم چون دیوارها و سقف بصورت یکپارچه و به شکل باکس ( Box ) است، بنابراین توزیع بارها و مقاومت در برابر نیروهای خارجی به ویژه زلزله تقریبا یکنواخت و همگن می باشد.

در تحقیقات پژوهشگاه پلیمر ایران در سال 1379 یک نوع پانل ساندویچی لانه زنبوری با استفاده از قطعات پلی پروپیلن مورد آزمایش قرار گرفت. در این دیواره بتنی به جای استفاده از ورق سبک پلی استایرن از قطعات لانه زنبوری پلی پروپیلن استفاده گردیده است . کامپوزیت بتنی ساخته شده از بتن، مش فلزی و قطعات پلی پروپیلنی و یا پلی استایرنی به دلیل ضعیف بودن خواص مکانیکی آنها تنها در ساخت سازه­ های یک یا نهایتاً دو طبقه سریع الاحداث استفاده می ­شوند.

پانل های ساندویچی می توانند در ساختمان های بتنی و فولادی به انواع مختلف استفاده گردند و در صورت عدم امکان اجرای بتن شاتکریت می توان بصورت سیمانکاری نیز روی مش بندی های انجام گرفته را پوشاند.

ساندویچ پانل بتنی با سیمانکاری

ساندویچ پانل بتنی با سیمانکاری

مزیت های پانل های ساندویچی با بتن شاتکریت

پانل‌های سه بعدی یا ساندویچ پانل با استفاده از نوع نسوز عایق پلی‌استایرنی (یونولیت یا کندسوز) خواص مفید بسیاری از جمله وزن کم، عایق صوتی و حرارتی (گرمایشی و سرمایشی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد)، استحکام و یکپارچگی مطلوب، سرعت در نصب (۵۰٪ سریع‌تر)، شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری مناسب و مقاومت در برابر زمین لرزه و فشار باد (تا ۴۰۰کیلومتر در ساعت) دارند.عمده­ ترین مزایای به کارگیری پانل­های ساندویچی بتنی عبارتند از :

  • عایق در مقابل حرارت، برودت، رطوبت و صدا
  • مقاومت زیاد در مقابل نیروهای برشی ناشی از زلزله
  • امکان در نظر گرفتن محل عبور لوله­ های آب، برق، تلفن و گاز
  • سبکی دیوارهای ساخته شده از پانل ساندویچی در مقایسه با دیگر مواد
  • سرعت حمل و نقل و نصب پانلهای ساندویچی در مقایسه با دیگر مصالح معمول